Toolbox sigarettenfilters voor sectoren
Het is een bekend maar vervelend beeld voor veel organisaties: sigarettenfilters voor de deur en rondom het pand. Het is geen visitekaartje voor uw winkel, horecazaak, ziekenhuis, onderwijsinstelling of OV-bedrijf en trekt méér straatvuil aan. Daarbij is het ook nog eens slecht voor het milieu.
Omdat het opruimen ervan moeilijk is en veel geld kost, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een toolbox met communicatiemiddelen ontwikkeld. De middelen proberen te voorkomen dat de filters op straat belanden door rokers te stimuleren ze in de afvalbak te gooien.
U kunt deze kant-en-klare communicatiemiddelen makkelijk inzetten rondom uw eigen pand(en). Voeg uw eigen logo toe en u kunt direct aan de slag!
Datum: juli 2024
Ontwikkelaar: Tappan, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Maak ‘m uit, gooi ‘m in
Het concept van de aanpak is Maak ‘m uit, gooi ‘m in: maak eerst je sigaret eerst uit en gooi hem daarna in de afvalbak. Veel mensen weten niet dat de filters plastic bevatten en gewoon bij het restafval mogen. Deze aanpak is erop gericht om dat te veranderen en daar een actie aan te verbinden. De slogan Maak ‘m uit, gooi ‘m in is zoveel mogelijk visueel gemaakt. Een grafische weergave in opvallende kleuren laat zien welke handeling wordt verwacht.
Materialen toolbox
De toolbox bevat externe en interne communicatiemiddelen, die u hieronder kunt downloaden.
- Handleiding
- Posters (A1, A2, A3 en B1)
- Kleine stickers
- Flyer
- Intranetbericht
Bevindingen pre-test
Tijdens vooronderzoek onder ruim 500 mensen bleken de ontwikkelde middelen goed te vallen onder rokers én niet-rokers. Ze trekken de aandacht, moedigen aan tot de bedoelde actie (uitmaken en in de afvalbak gooien) en geven keuzevrijheid voor de manier waarop mensen hun sigaret uitmaken. Bovendien zetten ze niet aan tot roken; wat een belangrijke voorwaarde was. U kunt de middelen dus gerust inzetten!