Besmet met het opruimvirus
Als kind was hij al degene die de troep opruimde na een middag met vrienden in het park. Twintig jaar later is Lars de Werd, partner en projectleider bij ABR, nog steeds begaan met een zwerfafvalvrije leefomgeving. ‘We verkopen een ideaal: een schoon Nederland.’
Lars de Werd
ABR Activatie
Waar komt die passie eigenlijk vandaan? ‘Dit werk draait om economie en toegepaste psychologie. Beide vind ik erg interessant. Ook houd ik van het sociale aspect: uiteindelijk gaat het om mensen. Heel praktisch dus, en tegelijkertijd best ingewikkeld. Want hoe maak je mensen bewust van hun omgeving? En de rol die zij daarin hebben? Samen met mijn collega’s bedenk ik daar oplossingen voor’, zegt Lars.
Gedragsverandering
De pijlers van ABR zijn actief, betrokken en resultaatgericht. ‘Precies, daar komt de afkorting vandaan’, vertelt hij. ‘We zijn een promotie- en onderzoeksbureau dat overheden, non-profitorganisaties en commerciële partijen ondersteunt bij maatschappelijke vraagstukken. Vooral afval en openbare ruimte zijn ons domein. We doen onderzoek, houden ons bezig met activatie en helpen met onderhoud van de openbare ruimte.’
Een breed palet, maar mét een gemene deler: gedragsverandering. Want juist bij het thema (zwerf)afval speelt dat een belangrijke rol, weet Lars. ‘Onze coaches ondersteunen gemeenten bijvoorbeeld bij de invoering van diftar. En bij het verminderen van bijplaatsingen. Ze geven voorlichting en kunnen draagvlak creëren.’
Wij zijn voor gemeenten de schakel tussen beleid en praktijk
Zien is geloven
Daarnaast werkt ABR veel met schoonmaakacties. ‘Door zichtbaar te reinigen stimuleren we mensen hun afval ook buitenshuis netjes weg te gooien. Want als je ziet dat de gemeente haar best doet, ben je eerder geneigd dat zelf ook te doen. Zien is geloven’, legt hij uit. Toch reinigen veel gemeenten winkelgebieden juist voor opening en na sluiting, zodat ze bezoekers niet voor de voeten lopen. ‘Dan loop je dat effect mis. Onze activatieteams gaan daarom regelmatig de straat op, in de huisstijl van de gemeente. Zij gaan met bezoekers in gesprek: “Wist u dat de gemeente hier komt schoonmaken?” Zo zetten we bewustwording en gedragsverandering in gang.’
Winkelgebiedenscan
Zelf is Lars veel bezig met de Winkelgebiedenscan. Dat is een onderzoek naar de leefbaarheid van winkelgebieden. De mening van bezoekers staat centraal. ‘Elk jaar doen er zo’n 100 gemeenten mee aan deze scan. We interviewen bezoekers op locatie, voeren een uitgebreide observatie uit en interviewen ondernemers. Allerlei thema’s komen voorbij: schoon, beheer en onderhoud, maar ook groen, veiligheid, betrokkenheid. De resultaten gieten we in een online dashboard. Zie het als een thermometer in de samenleving: je ziet in één oogopslag hoe de resultaten zich ontwikkelen. En je kan de resultaten van jouw winkelgebied vergelijken met die van andere gemeenten.’
‘Het is geen waardeoordeel’, benadrukt Lars. ‘Niet iedere gemeente heeft hetzelfde doel. De ene stad gaat voor kwaliteitsniveau B, de andere voor A. Daar staan ook kosten tegenover. Dat is een politieke keuze. Elke euro kan je maar één keer uitgeven.’
Zichtbaar reinigen stimuleert mensen hun afval ook buitenshuis netjes weg te gooien
Schakel tussen beleid en praktijk
Afvalbeleid kan een hele onderneming zijn, vindt hij. ‘Wij zien van dichtbij waar de uitdagingen zitten. En die zijn overal anders. In grote gemeenten werken afdelingen regelmatig langs elkaar heen. Kleine gemeenten kampen juist met capaciteitsproblemen. Maar een inwoner maakt het niet uit wie er verantwoordelijk is voor een opgeruimd park of plein – als er maar wat aan wordt gedaan. Wij zijn voor gemeenten de schakel tussen beleid en praktijk. We weten wat werkt, zodat zij niet zelf het wiel hoeven uit te vinden.’
Een voorstel van ABR kan daarom best anders uitpakken dan een gemeente zelf voor ogen had. ‘Een gemeente wilde bijvoorbeeld groots uitpakken op de Landelijke Opschoondag. Wij adviseerden toen om de aanpak uit te smeren over een langere periode. Zo vraag je structureel aandacht voor een schone omgeving.’
‘Ik raad het iedereen aan’
Zelf neemt Lars ook nog regelmatig de afvalgrijper ter hand. ‘Ik raad het iedereen aan. En al helemaal als je niet lekker in je vel zit. Voorbijgangers geven vaak complimenten. En tijdens zo’n ronde creëer je tegelijk bewustzijn in de buurt. Heel simpel, heel effectief.’
Aan de slag
Wil je samen met ABR de schouders onder schoon zetten? Bekijk dan hun diensten en producten.