Mijn ultieme doel is om niet meer nodig te zijn
‘Ik ben een commerciële hippie. Ik geloof dat duurzaamheid, commercie en verbinding hand in hand kunnen én moeten gaan. Win-win-win: daar staan we voor bij De Groene Lobby.’
Jasper Fleers
De Groene Lobby
Hét projectbureau voor duurzame verandering. Zo omschrijft oprichter Jasper Fleers De Groene Lobby. ‘We brengen mensen en groene ideeën samen. Zo versnellen we de transitie naar een duurzame wereld.’ Drie stappen staan centraal in zijn gedachtegoed: inspireren, motiveren en faciliteren.
Inspireren
‘Inspireren draait om zelf het goede voorbeeld geven’, legt Fleers uit. ‘Dat doen we met onze greenteams. We komen op allerlei plekken: van festivals en evenementen tot stations en woonwijken. De ene keer houden we de omgeving schoon, de andere keer informeren, stimuleren en motiveren we mensen om hun gedrag te verduurzamen.’
‘In onze teams zitten mensen zoals jij en ik, die op een leuke manier een oplossing laten zien. Als zij een positieve uitstraling hebben, dan hebben wij ons werk goed gedaan. Die positieve insteek vind ik heel belangrijk. Afval rapen heeft toch nog steeds een beetje een negatief imago. Mensen associëren het met een taakstraf – dat moet ervan af. Wij laten zien: afval prikken is leuk. En dat werkt ook echt. We inspireren miljoenen mensen die onze teams bezig hebben gezien.’
Motiveren
‘Onze greenteams motiveren mensen door met hen in gesprek te gaan. Dat doen we op een ludieke manier. We spelen een spel en betrekken het publiek daarbij – heel laagdrempelig. Bijvoorbeeld door een stuk afval in de lucht te gooien en het daarna weer proberen op te vangen. Of door op een festival onze prikstok uit te lenen. Maar wat we ook doen, vriendelijkheid staat centraal. Want vanuit de gedragswetenschap weten we: als je iemand aardig vindt, geloof je diegene sneller en gun je die persoon meer. En dus volg je ook sneller zijn adviezen op. Inderdaad: een beïnvloedingsprincipe van Cialdini in de praktijk.’
Faciliteren
De derde stap – faciliteren – draait om het creëren van de juiste omstandigheden. ‘Dat is minstens zo belangrijk als de andere twee stappen. Want als er nergens prullenbakken staan, kun je je afval ook niet weggooien. We hebben bijvoorbeeld campagne gevoerd in een winkelgebied waar veel peuken op straat lagen. Onze greenteams stapten op rokers af en gingen met hen in gesprek. Niet over het roken zelf, want dat moet ieder voor zich weten. Wél over de effecten ervan op het milieu. Een sigaret zit vol giftige stoffen en microplastics. We deelden daarom een portable sigarettenasbak uit. Een heel concrete oplossing voor een concreet probleem.’
‘Of neem Koningsdag’, vervolgt Fleers. ‘Op de vrijmarkt boden we verkopers aan het einde van de dag een vuilniszak aan. Daarin konden ze hun niet-verkochte kleding stoppen, om die vervolgens naar een speciale inzamelcontainer brengen. Zo kan het textiel gerecycled worden.’
Klein en tastbaar
Wat opvalt zijn de concrete en originele oplossingen van De Groene Lobby. ‘Wij geloven in kleine, tastbare dingen’, legt Fleers uit. ‘Begrijp me niet verkeerd: ik zet het liefst grote stappen. Maar veel kleine veranderingen kunnen ook leiden tot grote stappen. Zelf eet ik bijvoorbeeld bijna nooit vlees. Maar het is best een uitdaging om iemand over te halen in één klap vegetariër te worden. In plaats daarvan kun je ook proberen honderd mensen één dag in de week geen vlees te laten eten. Daarmee maak je alsnog veel impact.’
‘Ik wil niet meer nodig zijn’
De uitgesproken visie van Fleers werkt aanstekelijk. En dat komt goed uit. Zo komt hij steeds meer in de buurt van zijn ultieme doel: niet meer nodig zijn. ‘Ik wil dat zoveel mogelijk mensen geïnspireerd raken. En het maakt me niet eens uit wie dat precies doet. Onze concurrenten zijn ook onze samenwerkingspartners. We delen kennis en helpen elkaar verder. Het logo van De Groene Lobby zie je daarom ook nergens op terug. Het draait niet om ons, maar om de verandering die we met elkaar teweegbrengen.’