Samen bereiken we meer
Ik ben opgegroeid met de gedachte, afval doe je in de afvalbak. En is er even geen afvalbak in de buurt, dan stop je de gebruikte verpakking in je tas tot je er eentje vindt.
Eunice Koekkoek
Manager Corporate Communicatie, McDonald’s Nederland
Al van jongs af aan ben ik graag buiten. Of dat nu al varende was in de zeilboot, of later fietsend naar school en de middelbare school, of lekker buitenspelen. Dat doe je graag met mooi weer én in een schone omgeving. Ik ben opgegroeid met de gedachte, afval doe je in de afvalbak. En is er even geen afvalbak in de buurt, dan stop je de gebruikte verpakking in je tas tot je er eentje vindt.
Toen ik bij McDonald’s ging werken, viel mij ook op hoe zeer iedereen begaan is met een schone omgeving, waar onze gasten lekker kunnen genieten. McDonald’s en onze restaurantteams hebben een opgeruimde omgeving al jaren als top prioriteit.
Voor onze collega’s, en ik vind het écht heroes, is het elke dag Landelijke Opschoondag.
Zij maken hun rondes ruim rondom onze restaurants en ruimen alles op. We maken geen onderscheid tussen McDonald’s afval of dat van anderen.
Van de verpakkingen die we uitgeven om vers en warm van onze producten te kunnen genieten, komt ruim 92% terug in onze afvalbakken, als we kijken naar gewicht. Zo’n 7 procent belandt in andere afvalbakken. En helaas belandt zo’n 1 procent op straat. Ondanks alle inspanningen van de restaurantteams zijn we nog een veel gevonden merk op straat. Dat is ons echt een doorn in het oog. Daarom hebben we een platform opgericht “Samen meer doen voor Minder afval. Dat betekent dat we bij de bron beginnen, verpakkingen verminderen en verduurzamen; denk aan het papieren rietje en de McFlurry Cup zonder plastic deksel. Al snel een besparing van 125.000 kilo plastic. We willen maximaal inzamelen van afval. Door samen te werken met gemeenten en burgers, door landelijke campagnes waarin we aandacht vragen om afval goed weg te gooien, en goed gedrag te belonen. Maar ook door afval na te scheiden, zodat we het hoogwaardiger kunnen laten verwerken. Dat is op dit moment al 30% van ons afval dat we nascheiden.
Samenwerken met gemeente, bedrijfsleven en burger staat centraal in de aanpak. Wij kunnen verpakkingen verminderen en verduurzamen, het zo makkelijk mogelijk maken om je afval goed weg te gooien en ons uiterste best doen bij inzamelen. En anderen kunnen daarbij meehelpen. Samen met de gemeentes en instanties door pilots te doen en verbeteren van opruimroutes met bijvoorbeeld de litterati-app die hotspots in kaart brengt, waarop wij met nabijgelegen restaurants beter onze routes op kunnen afstemmen. Of bijvoorbeeld onze capaciteit inzetten om afval bakken in de buurt van ons restaurant te adopteren zodat we ze frequenter kunnen legen.
Zodat vele kinderen het net zo gewoon vinden als ik om je afval in de afvalbak te gooien, zodat je weer lekker buiten kunt zijn in een schone omgeving.
Lees alle verhalen

Als actief lid van hun hockeyclub zagen Niels-Olaf Bout en Olivier van Nieuwenhuizen dat er elke zondag honderden plastic wegwerpbekers werden weggegooid. Dat moest anders, vonden ze.

Zwerfafvalbestrijding moet passen bij de lokale leefomgeving. Niet elke aanpak werkt op elke plek. Dat is de uitdaging, maar ook de lol.

Ons nieuwe beleid bevat 50 concrete acties die bijdragen aan minder afval in de stad en een groot deel daarvan is gericht op het voorkomen.

Iedereen heeft een rol in de aanpak van het zwerfafvalprobleem. En daar waar nodig kunnen we als overheid bijspringen, met subsidies, regelgeving of campagnes. Want zwerfafval is vermijdbaar en onnodig.

Inwoners en bedrijven waarderen het dat we zoveel aandacht aan hun wijk besteden. En dat zorgt er weer voor dat meer mensen meedoen: inwoners melden zich aan als vrijwilliger en ook ondernemers komen steeds meer in actie.

Ik kom uit de muziekwereld, daar spelen we samen ontzettend ingewikkelde symfonieën van Mahler. Als we dat kunnen, waarom zouden we de plasticsoep dan niet kunnen oplossen?