Een schonere wijk door een bijzonder vogelhuisje
Als er een frisse geur wordt verspreid, gaan mensen zich onbewust schoner gedragen. Dat laat een experiment in Eindhoven zien.
Aanleiding voor het experiment was de afvaloverlast die inwoners van Eindhoven ervoeren. In de buurt van de ondergrondse containers was het vaak een zootje. Onder meer omdat mensen hun vuilniszakken gewoon op straat zetten als de container vol zat.
Duwtje
Tijd voor een interventie, vonden de gedragsexperts van Fama Volat. Dit marketingcommunicatiebureau bedacht een creatieve nudge: een kleine aanpassing in de omgeving om mensen een duwtje richting het gewenste gedrag te geven. In de Eindhovense ‘probleembuurten’ plaatste Fama Volat vogelhuisjes – afgesloten voor vogels – met geurkorrels erin vlakbij de vuilniscontainers. Deze verspreidden een frisse citroengeur.
Minder bijplaatsingen
Na een maand werd duidelijk dat deze nudge werkt: de schoonbeleving van omwonenden steeg van een onvoldoende naar een voldoende. Ook het aantal bijplaatsingen verminderde sterk, net als het zwerfafval in de wijk.
Hoe dat kan? Onbewust gingen de omwonenden zich schoner gedragen door de frisse geur die werd verspreid. “Geur is ons sterkste zintuig en we weten uit psychologisch onderzoek dat het brein frisse geuren associeert met schoon”, legt Nick van de Hei, gedragsexpert en partner bij Fama Volat, uit.
Benieuwd hoe het experiment eruit zag? Bekijk de casevideo: