Landelijke campagne statiegeld op blik
Sinds 1 april 2023 zit er 15 cent statiegeld op blikjes bier, fris en andere dranken. Dat moet helpen om zwerfafval te verminderen. Een grote landelijke campagne door Statiegeld Nederland draagt bij aan deze missie.
Statiegeldblikjes zijn sinds 1 april voorzien van een andere streepjescode en een speciaal statiegeldlogo. Consumenten kunnen ze inleveren op ruim 27.000 plekken: bij zo’n 5.000 supermarkten en op 22.000 andere locaties zoals tankstations, sportclubs en bioscopen. De streepjescode van het blikje moet leesbaar zijn bij het inleveren. En een in elkaar gedeukt blikje wordt niet geaccepteerd door de machine.
Landelijke campagne: informeren en aansporen
Om consumenten te informeren en aan te sporen statiegeldblikjes in te leveren, is uitvoeringsorganisatie Statiegeld Nederland een grote landelijke campagne gestart. Ook wordt de consument met campagnemateriaal bij de schappen met blikjes én bij de innameautomaten attent gemaakt op statiegeld.
Rapformatie De Jeugd van Tegenwoordig heeft speciaal voor de campagne een nummer geschreven. De komende maanden wordt het nummer gedeeld via social media, waarbij wordt ingehaakt op belangrijke ‘blikmomenten’. Denk aan genieten van het voorjaar in het park, relaxen tijdens een stranddag, wat drinken onderweg of feesten op een festival.
Naast de campagne op social media staat een activatie op het programma tijdens het festivalseizoen. Ook is het nummer van De Jeugd verwerkt in een tv-commercial, radiocommercials en online video’s.