Haagse publiekscampagne tegen zwerfafval bewezen effectief
De Haagse campagne ‘Schoon, doen we toch gewoon?’ vertelt sinds februari 2019 de verhalen van alle mensen die bezig zijn om de stad schoon te houden. Van straatvegers en vuilnisophalers tot vrijwillige zwerfafvalrapers. En dat werkt, laat een effectmeting zien.
De campagne richt zich op verschillende soorten zwerfafval en verschillende plekken in de stad. Zoals afval dat naast containers wordt gezet, zwerfafval op het strand en in de parken en peuken en kauwgom bij scholen en winkels. De campagne roept alle inwoners van Den Haag op om hun steentje bij te dragen aan een schone stad.
Flink bereik, goede waardering
De effectmeting is tussen juli 2019 (nulmeting), september 2020 (tussenmeting) en oktober 2021 (nameting) uitgevoerd door gedragsveranderingsbureau Tabula Rasa. Het rapport laat zien dat de campagne bijna de helft van de inwoners heeft bereikt. Zij waarderen de campagne als duidelijk en belangrijk. Bovendien is de kennis van inwoners over grofvuil, bijplaatsingen en de schadelijkheid van zwerfafval gestegen.
De inzichten uit het rapport zijn relevant voor alle gemeenten die zelf een schooncampagne (willen gaan) voeren. Lees de volledige effectmeting ‘Schoon, doen we toch gewoon?’.