Ga naar de inhoud
beeldmerk Schouders onder Schoon (naar homepage)
Direct naar
  • Contact
  • Over ons
  • Pak je rol
  • Actueel
  • Agenda
  • Toolboxen
  • Netwerkbijeenkomsten 2025
  • Contact

Campagne-inspiratie: drie successen uit Tilburg

In Tilburg werken de gemeente en inwoners samen aan het schoonhouden van de openbare ruimte. Een uitgekiende communicatieaanpak helpt daarbij. Natasja Bruens, Adviseur Schoon bij de gemeente Tilburg, deelt drie succesvolle campagnes.

‘Maatwerk staat aan de basis van de Tilburgse communicatieaanpak’, vertelt Bruens. ‘We beginnen met data, over meldingen, meningen en metingen. Zo zien we welke problemen op welke plek spelen, en aan welke knoppen we moeten draaien. Naast dit maatwerk – de peukencampagne is er een voorbeeld van – plannen we elk jaar diverse stadsbrede campagnes in.’

1. Peukencampagne

Uit metingen blijkt dat er veel fijn zwerfafval te vinden is in Tilburg-Centrum en bij een wijkwinkelcentrum in de stad. Vooral het aantal peuken valt op. In januari 2023 is de gemeente daarom een peukencampagne gestart. Doel: bezoekers en ondernemers bewust maken van het probleem én het aantal weggegooide peuken verminderen.

Onderdelen van de campagne:

  • Mupi (vrijstaand reclamebord) met campagneposter
  • Inzet activatieteam dat draagbare asbakjes uitdeelt aan het winkelend publiek
  • Behoefte ophalen aan peukenpalen bij ondernemers (in eigen beheer vanwege eigenaarschap)
  • Inzet visuals via gemeentelijke communicatiemiddelenmix
  • Inzet visuals op Facebookpagina Tilburg Schoon

Campagneposter met de tekst: Je peuk blijf 10 jaar liggen, in de bak dus. Tilburg Schoon, we doen het gewoon.

2. Campagne ‘Wanneer breekt afval af?’

Deze stadsbrede campagne geeft antwoord op de vraag: wanneer breekt afval af? Er zijn vijf verschillende visuals gemaakt. Daarop spelen een bananenschil, peuk, blikje, plastic en kauwgum de hoofdrol. Doel: bewustwording van het eigen gedrag en van het milieu. Ook vraagt de campagne aandacht voor het onderwerp ‘schoon’.

Onderdelen van de campagne:

  • Inzet visuals via gemeentelijke communicatiemiddelenmix
  • Inzet visuals op Facebookpagina Tilburg Schoon

Campagneposter met een foto van een bananenschil, met de tekst: weet je hoe lang dit in de natuur blijft liggen? Bananenschil: 12 maanden. Tilburg schoon: Laat je afval niet zwerven! Gooi het in een afvalbak of neem het mee naar huis.

3. Participatiecampagne

Een stadsbrede campagne met twee boodschappen op twee posters. De gemeente Tilburg bedankt vrijwilligers die zwerfafval opruimen én roept inwoners op een zwerfafvalgrijper aan te vragen. Doel: werven, binden en behouden van zwerfafvalvrijwilligers.

Onderdelen van de campagne:

  • Mupi (vrijstaand reclamebord) met campagneposter
  • Inzet gemeentelijke communicatiemiddelenmix met visuals
  • Inzet Facebookpagina Tilburg Schoon

Campagnepost met de tekst: Tilburg schoon, dat doen we gewoon. Vraag een gratis afvalgrijper aan op tilburg.nl/schoon

Campagnepost met de tekst: Bedankt, vrijwilligers zwerfafval. Tilburg schoon, dat doen we gewoon. Tilburg.nl/schoon



  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn

Over dit initiatief

Het initiatief Schouders onder Schoon verbindt organisaties die werk maken van een schoon Nederland. Overheden, bedrijven, overige gebiedsbeheerders en ngo’s zetten gezamenlijk de schouders onder het verminderen van zwerfafval en het stimuleren van schoon gedrag. Het netwerk is opgericht in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Contact

Heeft u vragen neem dan contact met ons op via ons contactformulier.

  • Contactformulier
  • Cookies
  • Toegankelijkheid
  • Kwetsbaarheid melden

Zie ook

  • Inschrijven nieuwsbrief
  • Actueel
  • Over ons
  • Toolbox
  • Sitearchief