Campagne-inspiratie: drie successen uit Tilburg
In Tilburg werken de gemeente en inwoners samen aan het schoonhouden van de openbare ruimte. Een uitgekiende communicatieaanpak helpt daarbij. Natasja Bruens, Adviseur Schoon bij de gemeente Tilburg, deelt drie succesvolle campagnes.
‘Maatwerk staat aan de basis van de Tilburgse communicatieaanpak’, vertelt Bruens. ‘We beginnen met data, over meldingen, meningen en metingen. Zo zien we welke problemen op welke plek spelen, en aan welke knoppen we moeten draaien. Naast dit maatwerk – de peukencampagne is er een voorbeeld van – plannen we elk jaar diverse stadsbrede campagnes in.’
1. Peukencampagne
Uit metingen blijkt dat er veel fijn zwerfafval te vinden is in Tilburg-Centrum en bij een wijkwinkelcentrum in de stad. Vooral het aantal peuken valt op. In januari 2023 is de gemeente daarom een peukencampagne gestart. Doel: bezoekers en ondernemers bewust maken van het probleem én het aantal weggegooide peuken verminderen.
Onderdelen van de campagne:
- Mupi (vrijstaand reclamebord) met campagneposter
- Inzet activatieteam dat draagbare asbakjes uitdeelt aan het winkelend publiek
- Behoefte ophalen aan peukenpalen bij ondernemers (in eigen beheer vanwege eigenaarschap)
- Inzet visuals via gemeentelijke communicatiemiddelenmix
- Inzet visuals op Facebookpagina Tilburg Schoon
2. Campagne ‘Wanneer breekt afval af?’
Deze stadsbrede campagne geeft antwoord op de vraag: wanneer breekt afval af? Er zijn vijf verschillende visuals gemaakt. Daarop spelen een bananenschil, peuk, blikje, plastic en kauwgum de hoofdrol. Doel: bewustwording van het eigen gedrag en van het milieu. Ook vraagt de campagne aandacht voor het onderwerp ‘schoon’.
Onderdelen van de campagne:
- Inzet visuals via gemeentelijke communicatiemiddelenmix
- Inzet visuals op Facebookpagina Tilburg Schoon
3. Participatiecampagne
Een stadsbrede campagne met twee boodschappen op twee posters. De gemeente Tilburg bedankt vrijwilligers die zwerfafval opruimen én roept inwoners op een zwerfafvalgrijper aan te vragen. Doel: werven, binden en behouden van zwerfafvalvrijwilligers.
Onderdelen van de campagne:
- Mupi (vrijstaand reclamebord) met campagneposter
- Inzet gemeentelijke communicatiemiddelenmix met visuals
- Inzet Facebookpagina Tilburg Schoon