Welk type zwerfafval past het best bij jou?
Ben jij een Doppenraper, Peukenpakker of Blikvanger? Zomaar een paar categorieën uit de Trash Match opgesteld door social designers Maartje de Goede en Lisa Strijbosch. Met deze ‘persoonlijkheidstest’ weet je direct welk zwerfafval jij onderweg kunt oprapen.
Volgens de initiatiefneemsters kan een berm vol zwerfafval overweldigend voelen, de Trash Match maakt het probleem kleiner. Na het invullen van de vragenlijst (bijvoorbeeld: ‘Snackt u wel eens als u op de fiets zit?’) rolt er een persoonlijk profiel uit. De Trash Match geeft je met een knipoog een persoonlijke categorie zwerfafval om je op te focussen. Dan weet je dat jij niet alles in je eentje op hoeft te ruimen; je hebt medestanders.
Ben jij een To-Go-Getter?
Een van de categorieën is de Doppenraper, die – je raadt het al – de doppen opruimt die hij tegenkomt.
Ook is er de To-Go-Getter. Deze personen zijn altijd onderweg naar het volgende sociale festijn. Koffie en thee halen ze daarom vaak to go. Omdat ze hun herbruikbare beker meestal vergeten mee te nemen, kopen ze – met pijn in hun hart – wegwerpbekers op het station. Om dit goed te maken, kunnen de To-Go-Getters aan de slag om wegwerpbekers onderweg uit het zwerfafval te vissen.
Strijbosch bedacht de Trash Match uit persoonlijke frustratie: ‘Ik erger me vaak aan afval op straat. Het is slecht voor de natuur en dieren. Bovendien is het erg ongezellig. Toen we hierover met anderen in gesprek gingen, bleek dat veel mensen af en toe al iets oprapen. Tegelijkertijd worden deze mensen overweldigd door de hoeveelheid zwerfafval. Als Doppenraper, Peukenpakker of Blikvanger kun je je richten op één type afval. Zo maken we het probleem opraapbaar.’
Doe de test!
Doe de test en ontdek wat er voor jou voor het oprapen ligt! Ben je tijdens het wandelen of fietsen troep tegengekomen en heb je jouw categorie zwerfafval opgeraapt? Zet het dan op social media met de hashtag #TrashMatch en jouw ‘persoonlijkheid’ bijvoorbeeld #Doppenkijker of #Zakkenspaarder. Strijbosch: ‘Dan weten anderen dat ze niet alles in hun eentje hoeven op te ruimen en wie hun medestanders zijn. Door dit te delen kom je erachter wie in jouw team zitten.’
De social designers brachten hun oplossing in samenwerking met de Fietsersbond onder de aandacht van het grote publiek. In oktober 2022 gingen ze met wandelaars en fietsers in gesprek bij een fiets- en wandelpad in de buurt van Amelisweerd. Voorbijgangers die de test invullen en het gesprek aangaan, reageren enthousiast. Allemaal beloven ze hun steentje bij te dragen.
De Trash Match is ontwikkeld in het kader van de zwerfafvalcampagne van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.