Pure Love of Copenhagen
Pure Love of Copenhagen is een gemeentelijke campagne in Kopenhagen. Om zwerfafval te verminderen lichten zij de afvalbakken in de stad uit. Ook is er merchandise ontwikkeld, bijvoorbeeld afvalzakjes met de lichtgroene kleur en slogan. Met de slogan ‘pure love of copenhagen’ proberen met in de campagne de inwoners aan te spreken goed voor hun stad te zorgen en deze niet te vervuilen.
In deze campagne worden meerdere technieken ingezet. De fel groene kleur van de afvalbakken zorgt voor priming van de doelgroepen. De stijl en de oproep van de campagne wordt daardoor beter herkent. Er zijn ook nudges ingezet in de vorm van groene voetstapjes om mensen naar de afvalbakken te lokken. Ten slotte deelt men reminders aan het gewenste gedrag uit in de vorm van afvalzakjes, sleutelhangers en asbakjes.
De campagne is succesvol. Tijdens een onderzoek is aan inwoners van Kopenhagen gevraagd of ze de campagne kennen en hoe ze deze beoordelen. Door de felle groene kleur beoordeelt men de campagne als een opvallend en aantrekkelijk. Maar de speelse manier waarop de slogan is weergegeven, maakt dat mensen de tekst minder goed lezen. De inwoners van Kopenhagen vonden de campagne niet ‘cool’, maar gaven daarbij ook aan dat een afvalcampagne niet ‘cool’ hoeft te zijn. De huidige campagne was wel effectief en had daarmee zijn doel bereikt.