Mooimakers
Onder de naam ‘Mooimakers’ en met de slogan ‘Kleine daad, groot resultaat’ wordt al een aantal jaar campagnes ontwikkeld. Het doel is zoveel mogelijk gemeenten te ondersteunen in hun afvalaanpak. De middelen van de campagne zijn vrij beschikbaar.
Mooimakers’ is een initiatief tegen zwerfvuil en afvaldumping van Vlaamse organisaties OVAM, Fost Plus en de VVSG.
De OVAM is verantwoordelijk voor het afvalstoffen-, materialen- en bodemsaneringsbeleid in Vlaanderen. Fost Plus is verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van huishoudelijke verpakkingen in België. De VVSG is de afkorting voor de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten, zij zijn verantwoordelijk voor de openbare netheid.
Elk jaar focust de campagne op een andere doelgroep en ander gedrag. Een campagne was bijvoorbeeld gericht op de snoepverpakkingen van schoolgaande kinderen. Een andere op volwassenen die doelbewust afval dumpen.
Mooimakers organiseert ook coachingstrajecten voor gemeenten en helpt ze met de inrichting van de openbare ruimte en effectieve handhaving. Ze proberen zo vanuit meerdere invalshoeken zwerfafval in België tegen te gaan.
De campagne Mooimakers maakt gebruikt van diverse beïnvloedingstechnieken. Bij elke doelgroep en doelgedrag wordt nagedacht over creatieve toepassing van gedragstechnieken, bijvoorbeeld:
- Een poster met indringend kijkende ogen die de (onbewuste) sociale controle verhoogt. Het doel is om dumping van afval tegen te gaan.
- Het creëren van een gezellige sfeer op ‘anonieme’ plekken waar normaliter vaak zwerfafval voorkomt (placemaking).
- Inspelen op de sociale norm door het gooien van afval in de afvalbak als ‘de nieuwste trend’ te communiceren.
- Reminders die het gewenste gedrag communiceren.